Ungdomshold, der er tilmeldt holdturneringen, skal have en holdleder, som har hovedansvaret for holdet. Det kan fx være en af spillernes forældre.
Rollen indebærer bl.a., at holdlederen sætter holdet, er med i hallen til holdkampe både på hjemme- og udebane, indberetter resultater, kan se resultater og stillinger mm.
Til hold- og kampadministration anvendes BadmintonPlayer:
Hvis man ikke er bekendt med reglementet for ungdomsholdturneringen (fx hvordan man sætter hold ud fra ranglisten, hvilke spillere man kan/må bruge, reserver mm.), så anbefales det, at man gør sig bekendt med Badminton Danmarks regelsæt.
Generelle punkter som er gode at have styr på:
- Info til alle potentielle spillere på holdet om spilletider for sæsonen, når disse foreligger.
- Udtagelse til holdet; giv spillerne besked i god tid og få tilbagemelding om de kan spille eller ej. Skal der indkaldes reserver?
- Holdopstilling: Hvem spiller hvad, og holdes samme styrkeorden i alle kampe i den enkelte holdkampsrunde? Ofte er der to holdkampe i en holdkampsrunde og man er ikke forpligtet til at stille med samme hold og/eller styrkeorden (doublerne kan også kombineres i forskellige konstellationer) i hver holdkampsrunde.
- Planlæg kørsel til udekampe.
- Praktik i hallen ved hjemmekampe; adgang/nøgle til hallen (koordiner med Sabri og/eller ungdomsudvalget (USU), alarm, omklædning, toiletter, vandpost, cafeteriet, net, bolde mm. Husk også, at det er kutyme, at alle spillere (både ude- og hjemmehold) kan hente en gratis sodavand i cafeteriet. Og husk at holdlederen (og holdet) er vært for alle gæster!
Huskeliste til spillerne:
- Ketcher, sko, spillertøj til flere kampe (meget gerne klubspillertøj for at tilgodese vores sponsorer), drikkedunk, snacks til energidepoterne og håndklæde/skiftetøj til efter kampene.
- Opfordre gerne til, at man bader i hallen (dvs. i omklædningen), da det både er hyggeligt/socialt, og så er der en meget rarere "atmosfære" i bilen hjem :).
Hjemmekampe - tjeklisten:
- Computer/tablet/mobil med internet (hvis muligt), så holdopstillinger og resultater kan indberettes online, mens alle holdene er i hallen.
- Slåbolde og nye bolde til opvarmning/kampene.
- Tællere til kampene; er det en mulighed i hallerne, kan det være med til at give et ekstra element til holdkampene og gøre det nemt for alle at følge med i kampenes resultater.
- Holdlederen er ansvarlig for, senest kl. 23:59 den dag holdkampene er afviklet, at indberette resultaterne for samtlige kampe klubben er vært for, altså også de kampe, hvor NKB's eget hold ikke deltager.
- Kom altid i god tid til de hjemmekampe, dit hold er vært for, så alt er klar til at gå i gang til den programsatte tid, og dine gæster ikke ankommer til en tom hal.
- Sig hej til de gæstende holdledere/forældre og fortæl lidt om din plan for afvikling af kampene på dagen, herunder praktik omkring holdsedler, resultater og bolde. Alt imens du naturligvis også byder dine egne spillere/forældre velkommen og sørger for, at de er godt varmet op og bekendt med holdopstillingen, de skal spille efter.
- Husk at få alle resultater noteret og de fysiske holdsedler underskrevet af de gæstende holdledere, inden I siger tak for kampene og i dag.
- Tilbage er oprydning i hallen, hvor det er tilladt at inddrage sit hold.
Udekampe - tjeklisten:
- Indberet som minimum din holdopstilling til første holdkamp på forhånd i BadmintonPlayer, så det er nemt at sætte kampene i gang til programsatte tid.
- Kom altid i god tid, så spillerne i ro og mag kan klæde om og få varmet op.
- Mens spillerne klæder om, så hils på værternes/modstandernes holdledere og spørg ind til, hvorvidt der er noget praktik, I skal være opmærksomme på.
- Spørg til værternes plan for afvikling af kampene på dagen, så du kan have dine spillere klar til start på de rette tidspunkter.
- Husk at underskrive holdsedler.
- Tag et billede af holdsedlerne og et holdbillede med mobilen, så kan du altid fortælle nysgerrige forældre præcis, hvordan det gik, indtil resultaterne er tilgængelige online.
- Tak for i dag til værterne og modstanderne.
- Tjek at du og holdet har ryddet pænt op, hvor I har været i hallen, inden afgang.
Husk både ude og hjemme at være med til at understøtte fairplay i hallerne, så alle får en god oplevelse med badmintonsporten - uanset om man vinder eller taber.
Hvis der er spørgsmål, tvivl, forslag mm., så er man ALTID velkommen til at tage fat i Ungdomsudvalget (USU), som vil hjælpe jer bedst muligt.
God fornøjelse i hallerne - og TAK for hjælpen :).